Monday, September 01, 2008

sommaren är sslut dags att börja blogga igen

Hösten är här och det politiska arbetet har rivstartat. Dags att börja blogga igen efter sommaruppehållet. jag har stora förväntningar inför ESF i Malmö där jag ska vara moderator för ett seminarium om kvinnors mobilisering.
Under min resa i turkiska Kurdistan i sommar har jag verkligen sett exempel på kvinnor som under extremt svåra förhållanden kämpar mot våld och för sina politiska rättigheter. Och som lyckas mobilisera andra kvinnor trots att det pris de måste betala för sitt politiska engagemang kan bli mycket högt.
jag hoppas få träffa många kämpande kvinnor på ESF.
I Stockholmspolitiken ser det däremot väldigt dystert ut. Trots slimmade organisationer, där personalen inom till exempel äldreomsorgen, går på knäna för att verksamheten ska fungera, så tycker Högeralliansen att det finns utrymme för skattesänkningar. Alliansens syn på personalen kan sammanfattas i meningen: Bra personal är de som startar eget. Att utveckla verksamheten i staden är ingen merit.
Vi sätter snart igång med att ta fram en alternativ budet - en v-budget. Vår förra budget kallade vi: Stockholm världens friaste stad - för alla.
Stockholm är en av världens rikaste städer - självklart kan vi ha en stad som är bra att leva i för alla. Inte bara för de som har en fet plånbok.
Vi vill så klart ha synpunkter från alla er Stockholmare- vad tycker ni är viktigast för att göra för att Stockholm ska bli en fantastisk stad att leva i för alla stockholmare.